Terapia pedagogiczna to całokształt oddziaływań pedagogicznych stosowanych wobec dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. To zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, polegające na usprawnianiu zaburzonych funkcji (korekcja) oraz na wspomaganiu funkcji lepiej rozwijających się, tak by mogły być wsparciem funkcji zaburzonych lub mogły je zastępować (kompensacja).
Cele szczegółowe terapii pedagogicznej:
- Stymulacja rozwoju dziecka, rozwijanie jego sfery emocjonalno-społecznej
- Stworzenie atmosfery sprzyjającej budowaniu poczucia bezpieczeństwa oraz przyjaznych kontaktów w relacji terapeuta-dziecko
- Wzmacnianie samooceny, kształtowanie pozytywnego obrazu samego siebie
- Motywowanie do podejmowania działań i wysiłku oraz ukończenia zadań
- Niwelowanie napięć emocjonalnych, wprowadzanie w techniki relaksacyjne
- Ćwiczenia odprężające
- Rozwijanie zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych
- Usprawnianie funkcji wzrokowych oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej
- Ćwiczenia funkcji słuchowych
- Rozwijanie koncentracji uwagi
- Doskonalenie sprawności manualnej i grafomotoryki
- Ćwiczenia motoryki dużej
- Ćwiczenia motoryki małej
- Ćwiczenia grafomotoryczne
- Kształtowanie prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego
- Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie ciała i w przestrzeni
Powyższe cele realizowane są poprzez różnorodne metody i formy pracy dostosowane do możliwości psychofizycznych i potrzeb rozwojowych dzieci. Gabinety są wyposażone w nowoczesne i atrakcyjne pomoce dydaktyczno-terapeutyczne. W terapii pedagogicznej wykorzystywane są elementy następujących metod: Metoda Dobrego Startu, pedagogika zabawy, Metoda Ruchu Rozwijającego, Dziecięca Matematyka prof. Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kinezjologia Edukacyjna, stymulacja polisensoryczna, arteterapia i inne.
Wszystkie podejmowane działania zmierzają do ułatwienia dziecku opanowania umiejętności czytania i pisania na dalszych etapach edukacji.