Logopeda zajmuje się terapią pacjentów z zaburzeniami mowy i komunikacji.
Ocenia:
- tor oddechowy i siłę wydechu,
- sprawność mięśni: języka, warg i podniebienia,
- napięcie mięśniowe w obrębie twarzy,
- wymowę dziecka pod względem poprawności artykulacyjnej,
- umiejętność nadawania i rozumienia mowy,
- słuch fonematyczny,
- pamięć słuchowo- słowną,
- kinestezję artykulacyjną,
- czynności w obrębie aparatu artykulacyjnego takie jak: gryzienie, żucie, połykanie,
- kontakt wzrokowy,
- komunikację niewerbalną (gesty),
- lateralizację.
Terapia logopedyczna zawsze jest dostosowana do indywidualnych potrzeb dziecka i trudności, które zostały zaobserwowane w trakcie diagnozy lub badania przesiewowego. Dotyczyć może np. ćwiczeń:
- rozumienia i prawidłowego użycia: rzeczowników, czasowników, przymiotników, przysłówków, przyimków, zaimków, liczebników,
- fleksyjnych,
- mających na celu naukę prawidłowego kontaktu wzrokowego,
- doskonalących rozumienie relacji: przyczyna/ skutek,
- naśladownictwa,
- zwiększających zasób słownictwa,
- oddechowych,
- słuchowych, w tym ćwiczeń słuchu fonematycznego,
- usprawniających narządy artykulacyjne,
- prawidłowego: gryzienia, żucia i połykania,
- poszerzających pułap pamięci słuchowo- słownej,
- prawidłowej artykulacji,
- emisji głosu,
- upłynniających mowę,
- grafomotorycznych,
- ogólnorozwojowych.
Zadania Logopedy
Logopeda zajmuje się terapią pacjentów z zaburzeniami mowy i komunikacji.
Ocenia:
- tor oddechowy i siłę wydechu,
- sprawność mięśni: języka, warg i podniebienia,
- napięcie mięśniowe w obrębie twarzy,
- wymowę dziecka pod względem poprawności artykulacyjnej,
- umiejętność nadawania i rozumienia mowy,
- słuch fonematyczny,
- pamięć słuchowo- słowną,
- kinestezję artykulacyjną,
- czynności w obrębie aparatu artykulacyjnego takie jak: gryzienie, żucie, połykanie,
- kontakt wzrokowy,
- komunikację niewerbalną (gesty),
- lateralizację.
Terapia logopedyczna zawsze jest dostosowana do indywidualnych potrzeb dziecka i trudności, które zostały zaobserwowane w trakcie diagnozy lub badania przesiewowego. Dotyczyć może np. ćwiczeń:
- rozumienia i prawidłowego użycia: rzeczowników, czasowników, przymiotników, przysłówków, przyimków, zaimków, liczebników,
- fleksyjnych,
- mających na celu naukę prawidłowego kontaktu wzrokowego,
- doskonalących rozumienie relacji: przyczyna/ skutek,
- naśladownictwa,
- zwiększających zasób słownictwa,
- oddechowych,
- słuchowych, w tym ćwiczeń słuchu fonematycznego,
- usprawniających narządy artykulacyjne,
- prawidłowego: gryzienia, żucia i połykania,
- poszerzających pułap pamięci słuchowo- słownej,
- prawidłowej artykulacji,
- emisji głosu,
- upłynniających mowę,
- grafomotorycznych,
- ogólnorozwojowych.