Terapia ręki adresowana jest do dzieci, które mają trudności w wykonywaniu precyzyjnych ruchów palców, a co za tym idzie w układaniu małych przedmiotów, rysowaniu, wycinaniu czy też kłopoty z czynnościami związanymi z samoobsługą np. ubieranie się, zawiązywanie sznurówek, zapinanie guzików, zasuwanie suwaków.
Zaburzenia mogą wynikać z obniżonego napięcia mięśniowego, ale też ze wzmożonego. Dlatego przed zajęciami z terapii ręki należy dokładnie dokonać obserwacji dziecka.
Zajęcia mają na celu usprawnianie i stymulację motoryki małej oraz obręczy barkowej, usprawnianie funkcji percepcyjno – motorycznych, dostarczanie wrażeń dotykowych, doskonalenie sprawności manualnej i grafomotoryki, a przede wszystkim prawidłowe trzymanie narzędzia pisarskiego.
Cele szczegółowe:
- usprawnianie motoryki dużej i małej
- orientacja w schemacie ciała
- stymulacja sensoryczna w obrębie dłoni i rąk
- umiejętność chwytu
- doskonalenie precyzyjnych ruchów dłoni i palców
- kształtowanie rozwoju grafomotorycznego
- kształtowanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
Metody pracy wykorzystywane na zajęciach to m.in. elementy metody Dobrego Startu, elementy metody integracji sensorycznej, metody malowania 10 palcami, ćwiczenia grafomotoryczne według H.Tymichovej, zabawy paluszkowe i masażyki.
Formy pracy: indywidualna
Przykładowe sposoby realizacji:
Plan zajęć terapii ręki:
- Powitanie
- wierszykiem, piosenką
- Stymulacja proprioceptywna – czucie głębokie
Przykładowe ćwiczenia:
- Chodzenie po drabinkach.
- Podskoki.
- Chodzenie po polach w określonej sekwencji np. wg. kolorów.
- Łapanie piłki i rzucanie jej.
I wiele, wiele innych…
- Seria ćwiczeń rozmachowych
Przykładowe ćwiczenia:
- Chodzenie rękami po podłodze
- Pajacyki
- Zabawy z woreczkami
- Przyjmowanie pozycji zwierząt np. chód kraba, kota, niedźwiedzia
- I wiele, wiele innych…
- Seria ćwiczeń manualnych
Przykładowe ćwiczenia:
- Nawijanie nici na kłębek
- Zabawy w kelnera niosącego tacę
- Zabawy z szarfą
- I wiele, wiele innych…
- Seria ćwiczeń precyzyjnych
Przykładowe ćwiczenia:
- Rysowanie w kaszy różnych kształtów
- Wyszukiwanie w ryżu ukrytych przedmiotów
- Zabawy z piaskiem kinetycznym
- Zabawy szczypcami, przenoszenie różnych przedmiotów, pomponów
- Zabawy zszywaczem
- Zabawy dziurkaczem, przewlekanie nici
- Obrysowywanie szablonu od wewnątrz i od zewnątrz.
- Umiejętność kreślenia ruchem ciągłym linii pionowych, poziomych, ukośnych, linii falowanych.
- Lepienie z plasteliny, masy solnej różnych form, kuleczek wałeczków itp.
- Zabawy paluszkowe. Spacery palcami po stole. Wyczuwanie siły mięśni.
- Wydzieranki. Ulepianki. Nawlekanie korali.
- Origami
I wiele, wiele innych…
- Relaks
- Pożegnanie